«Մեր հայրենիքը Յաղդանն է». ինչպես է հունաբնակ գյուղը դիմակայում միգրացիային
Լոռու մարզի Յաղդան համայնքը հայտնի է որպես հունաբնակ: Այստեղ հույները հաստատվել են դեռ 18-րդ դարում, երբ Արևմտյան Հայաստանից տեղափոխված հույների մի մասը Ախթալայում մնալու փոխարեն նախընտրել է Յաղդանը: Այսօր Յաղդանը փորձում է դիմակայել միգրացիային…
Բնակավայրի վարչական շրջանի ղեկավար Արամ Ջանջուղազյանը պատմում է՝ ժամանակին գյուղն ունեցել է 1000-ից ավելի հույն բնակիչ։ Այսօր գյուղի մոտ 250 բնակիչների 10 տոկոսն են հույները։ «1812 թ ապրել ու գործել այս բնակավայում,20 տարի ապրելով երբեք տարբերություն չեմ զգացել հայի թե հույնի հետ է շփվում: Ազգությամբ հայ ղեկավարն ասում է՝ բնակավայրում հայերն ու հույներն իրարից չեն տարբերվում, միշտ ջերմ ու հարազատի նման են ապրել, իսկ խառնամուսնություններն այստեղ օրինաչափ են։
Գորգիադիս Գորգիոսը ծնվել ու ապրել է Յաղդանում։ Կինը հայ է, ունի երկու որդի: Երբ 1992 թ-ին բոլորը Յաղդանից Հունաստան էին գնում՝ Գորգիոսը նրանցից էր: Սակայն 26 տարի ապրելով Հունաստանում ՝ 2017 թ-ին վերադարձավ ծննդավայր հայրենիքը: Որդիները որոշել են՝ այլևս Հայաստանից չեն գնալու:
«Որտեղ մենք չկանք, այնտեղ ավելի լավ է,բայց դա ճիշտ չէ, որտեղ գործ կա, այնտեղ լավ է»,֊ – ասում է զրուցակիցս: Գորգիոսի մայրը 80 տարեկան է, սակայն, տարիքը նրան չի խանգարում, որ զբաղվի հողագործությամբ: Հարցնում եմ թե ի՚նչն է նրան կապում այս գյուղում: Զարմանում է հարցիցս ու ձեռքերը վեր պարզելով ասում․«Որտեղ 10-ը մատը աշխատում է, ապրուստը էնտեղ է որ կա»։
Գյուղապետի ուղեկցությամբ շրջում ենք գյուղում ու հյուրընկալվում հույն ամուսնիներին: Նրանց որդիները ապրում են Հունաստանում, այնտեղ տեղափոխվելու երեխաների հորդորն անտեսում են: Ասում են, որ իրենց հայրենիքը Յաղդանն է:
Տան տիկինը որ 70 անց կին է պատմում է,որ երկու անգամ գնացել է Հունաստան ,չվերդառնալու ակնկալիքով,բայց կրկին վերադարձել է ,քանի որ իր հայրենիքը Հայաստանն է:
Շրջայցի ժամանակ նկատեցինք նաև դատարկ տներ: Ասում են՝ դրանցից շատերը դատարկվել են տարիներ առաջ, երբ հույները հեռացել են Հունաստան, մյուսներն էլ արտագաղթած հայերի տներն են: Վարչական ղեկավարը շեշտում է՝ իր պաշտոնավարումից՝ 2014 թ-ից հետո 23 ընտանիք Հայաստանի տարբեր վայրերից բնակվեցին Յաղդանում:
Իսկ այդ անբնակ տներում ամռան ընթացքում բնակվում են հարևան գյուղերից եկած մարդիկ, տեղացիներիհետ միասին Յաղդանում զբաղվում են կարտոֆիլի մշակությամբ՝ օրական 4000 դրամ վճարով:
Յաղդանում մանկապարտեզ չկա, երեխաներն ազատ ժամանակն անցկացնում են գյուղապետարանի մոտ միքանի տարի առաջ կառուցված խաղահրապարակում: Գործում է 9-ամյա դպրոց: Այստեղ սովորում է 34 աշակերտ ու հիմնականում երկկոմպլեկտ դասարաններ են: Կրթությունը երեխաները ստանում են հայերեն, բայց ցանկացողների համար հարևան համայնքից հրավիրված ուսուցիչը հունարենի արտաժամյապարապմունքներ է անցկացնում:
Չնայած հայերի գերակշռությանը՝ գյուղում շարունակում են պահպանել դարերից եկող ավանդույթը։ Հունական Զատիկն այստեղ ամեն տարի նշում են ողջ գյուղով: Տարիներ են անցել, այլեւս ոչ ոք չի էլ հիշում, որ ժամանակին Յաղդանի անունն ինչպես էին ցանկանում փոխել, դա այլեւս չի էլ քննարկվում:
«Հույները դրել են, որպես Յուղի մեծ կաթսա. Եթե նայում ենք ամբողջը սարերով շրջապատված է, եւ ժամանակին այստեղ մեծ քանակությամբ յուղ են արտադրել: Ճիշտն ասած մեզ 2 անգամ առաջարկ արեցին փոխել անունը, բայց համաձայնության չեկանք»,- ասում է գյուղի հայ ղեկավարը:
Յուղի հետք այսօր գյուղում չկա, փոխարենը մեզ հյուրընկալած ընտանիքը ճանապարհում է հունական հայտնի ասացվածքով. «Չգովաբանես տունդ, այն գլխիդ կփլվի»:
Արմինե Գևորգյան
Հ.Գ. Նյութը պատրաստվել է ՄԱԿ-ի Բնակչության հիմնադրամի կողմից կազմակերպված Լոռու մարզի համայնքներում լրագրողական շրջայցի արյունքում:
Դիտումների քանակը` 1716