Արծվիկ Մինասյան. Մեր «դեմ» դիրքորոշումը շատ հստակ հիմնավորում ունի…
Այսօր խորհրդարանը կողմ` 103, դեմ` 5, ձեռնպահ` 2 ձայների հարաբերակցությամբ երկրորդ ընթերցմամբ ընդունեց երկար ճանապարհ անցած ‘’Կանանց և տղամարդկանց հավասար իրավունքների և հավասար հնարավորությունների ապահովման մասին’’օրինագիծը, որը շրջանառության մեջ դրվեց շուրջ մեկ տարի առաջ :Օրինագիծն, ինչպես արդեն տեղեկացրել ենք, ոչ միանշանակ ընդունվեց պատգամավորների կողմից այն իմաստով, որ շատերի կարծիքով այն զուրկ է գործուն մեխանիզմներից և կրում է միայն դեկլարատիվ բնույթ: Օրինագծին ‘’դեմ’’ քեվեարկեցին ԱԺ ՀՅԴ խմբակցության ներկայացուցիչները և մեկ ՀՀԿ-ական պատգամավոր` Վահե Հակոբյանը:
Թե ինչու է ՀՅԴ-ն դեմ այս նախագծին, WomenNet.am-ի հետ զրույցում պարզաբանել է ԱԺ ՀՅԴ խմբակցության պատգամավոր Արծվիկ Մինասյանը, ով նաև նախագծում փոփոխություններ իրականացնելու մի շարք առաջարկություններով էր հանդես եկել, որոնք սակայն չեն ընդունվել: Կարծում է, որ «կարծրատիպն ու ֆինանսական հնարավոր հետևանքների մասին մտավախությունը խանգարեցին կառավարությանը…»
– Մեր «դեմ» դիրքորոշումը շատ հստակ հիմնավորում ունի: Մենք ասում ենք, որ «Կանանց և տղամարդկանց հավասար իրավունքների և հավասար հնարավորությունների ապահովման մասին» օրենքը պետք է լուրջ մեխանիզմներ ներառի, որպեսզի այդ իրավունքն իրականանա և ոչ թե ձև ական թղթի վրա մնա: Սակայն մեր գրեթե բոլոր առաջարկությունները մերժվել են կառավարության կողմից, այն դեպքում, երբ օրինագծի նախնական մշակման փուլն անցել էր հենց մեր ակտիվ մասնակցությամբ:
Երկրորդ, մենք առաջարկել էինք օրենքի կատարման ազգային մեխանիզմ` պատասխանատու գերատեսչություններով և հասարակական սեկտորի ակտիվ մասնակցությամբ և հստակ պահանջներով, որոնք օրենքի այս տարբերակում պարզապես չկան` բացակայում են, զրոյացվել են: Այս իսկ պատճառով, օրինագիծը դեկլարատիվ է դառնում և նպատակ ունի ընդամենը հերթական թռչնակը նկարելու թե միջազգային կոնվենցիաներով ստանձնած պարտավորությունների կատարման, թե ՀՀ Սահմանադրության համապատասխան նորմի իրականացման տեսանկյունից:
– Դուք բազմաթիվ առաջարկություններ էիք ներկայացրել, որոնք , փաստորեն չընդունվեցին: Կառանձնացնե՞ք դրանից ամենակարևորները:
– Ես արդեն նշեցի, առաջինը որ առաջարկել էինք ամրագրել, ազգային մեխանիզմն էր, որը բացակայում է, երկրորդ մեր առաջարկը` առաջընթացի քաղաքականության մասին էր, որի համաձայն պետությունն` ի դեմս իր գործադիր , օրենսդիր և դատական մարմինների, ինքն էր գենդերային հավասարության օրինակ ծառայում մասնավոր հատվածին: Մենք առաջարկել էինք այդ փուլային առաջընթացի քաղաքականությունն սկսել 70/30 տոկոս հարաբերակցությունից, այսինքն, յուրաքանչյուր պետական կամ համայնքային լիազորություններով օժտված կառույցում որև է սեռի ներկայացվածությունը չպետք է ավելի լինի 70%-ից: Դրան համապատասխան, եթե օրինակ, քաղաքացիական ծառայության համակարգով որև է պաշտոնի համար քննություն հանձնած երկու տարբեր սեռերի հավակնողներ կան, առավելությունը պետք է տրվի այն սեռի ներկայացուցչին, ով այդ մարմնում փոքրամասնություն կազմող սեռի ներկայացուցիչն է: Այս մոտեցումը հնարավորություն կտար նաև պրակտիկորեն իրագործել նշված քաղաքականությունը: Մյուս կարևոր առաջարկություները վերաբերում է հասարակական սեկտորի ակտիվ մասնակցությանը հաշվետվողականության, իրավունքների ապահովման և հավասար հնարավորությունների ընձեռնման տեսանկյունից: Այս բոլոր առաջարկներն, ըստ էության մերժվել են:
– Ի՞նչ եք կարծում, ինչո՞ւ կառավարությունը չընդունեց նշված առաջարկությունները: Թվում է, թե ‘’Կանանց և տղամարդկանց հավասար իրավունքների և հավասար հնարավորությունների ապահովման մասին’” օրինագիծն այն փաստաթուղթը չէր, որը տարաձայնություններ առաջացներ կառավարության և խորհրդարանի միջև :
– Երկու պատճառ կա: Առաջինը կարծրատիպն է, որը գալիս է նրանից, որ «գենդերային հավասարություն» արտահայտությունը միանշանակ չի ընկալվում և թվում է, թե խոսքը սեռերի միջև մրցակցության մասին է: Իրականում դա պետք է դիտարկել ոչ թե սեռերի միջև մրցակցության, այլ հասարակության բարեկեցության, յուրաքանչյուր անձի թե անձնական , թե ընտանեկան իրավունքները լիարժեք իրականացնելու հնարավորությունների տեսանկյունից: Գենդերային հավասարությունը ենթադրում է, որ սեռերը ունենան նաև հավասար հնարավորություններ` տնտեսական , մշակութային, քաղաքական, սոցիալական ոլորտներում առաջընթաց արձանագրելու հարցում:
Երկրորդ պատճառն այն է, որ կարծում եմ թյուր կարծիք կար, թե այն պահանջները, որոնք առաջադրվում էին, ֆինանսական լուրջ հետև անքներ էին առաջացնելու ՀՀ պետական բյուջեի համար: Մեր գնահատմամաբ, այդպիսի պահանջի անհրաժեշտություն այս փուլում չէր էլ առաջանալու, ուղղակի հարկավոր էր, որպեսզի սեռերը կարողանային իրենց ողջ ունակությունները հավասար ձևով ներդնել հասարակության բարեկցությունը ապահովելու գործում:
Մեկ օրինակ բերեմ, եթե ընտանիքում հնարավոր է, որ կինը աշխատի և ստեղծի հավելյալ բարիք ընտանիքի համար, ապա անհրաժեշտ է, որ նրան տրվի այդ հնարավորությունը: Ես նկատի չունեմ, երբ ընտանիքում քննարկում են և դեմ են, որ կինը աշխատի, թեպետ դա էլ է դիտարկվում որպես հնարավորության սահմանափակում: Խոսքը հասարակության դրվածքի մասին է ՝ որտեղ կինը պետք է ունենա բավարար հնարավորություն թե տնտեսական, թե սոցիալայան, թե կրթական, և եթե նա որոշում է մտնել եկամուտ վաստակելու գործընթացի մեջ, ապա նրան պետք է այդ հնարավորությունը տրվի: Ոչ թե այսօրվա նման խսիտ սահմանափակված, երբ շատերի համար պարզապես հնարավորություն չկա իրացնելու իրենց ունակությունները: Այս հարցը տղամարդկանց էլ է վերաբերվում, բայց ուղղակի, այնպես է ստացվել, որ կանայք ավելի շատ են տուժում հնարավորությունների առումով և խնդիրը ձևակերպվել է կանանց իրավունքների պաշտպանության շրջանակներում: Մինչդեռ մենք բազմաթիվ այլ դեպքեր գիտենք, երբ նաև տղամարդկանց համար հավասար հնարավորությունների ապահովման խնդիր էլ կա:
Օրինակ, նույն կրթության ոլորտի առանձին շրջանակներում կանայք են գերիշխում, մինչդեռ տղամարդիկ ավելի պասիվ են այդ ոլորտներում: Դրա պատճառը և հարցը, թե ինչպես պետք է խրախուսել տղամարդկանց ներգրավվածությունն այդ բնագավառներում, և ս կարևոր է, որը պետք է իրականացվեր արդեն օրենքի գործադրման փուլում, բայց կոնկրետ մեխանիզմների առկայության պայմաններում: Իսկ երբ չկան այդպիսի մեխանիզմներ, օրենքը պարզապես ձևական առումով հայտարարում է իրավունքների հավասարությունը ապահովելու անհրաժեշտության մասին:
–Հնարավո՞ր է երկրորդ ընթերցմամբ ընդունված նախագծում ինչ-որ բան շտկել և փոխել դեպի դրականը:
-Սա մայր օրենք է և երեք ընթերցում պետք է անցնի, բայց ես չեմ կարծում, որ դա հնարավոր է, որովհետև բավական երկար ժամանակ է այս նախագիծը քննարկման փուլում է և կարծես թե հիմնական որոշում կայացնողները պատրաստ չեն ընկալեու օրենքի տրամաբանությունն ու խորանալու նրա փիլիսոփայության մեջ: ԱԺ ընթացակարգն էլ երրորդ ընթերցման ռեժիմում կտրուկ փոփոխություններ չի ենթադրում:
– Այնուամենայնիվ, դուք կիսո՞ւմ եք այս տեսակետը, որ այս օրենքի ընդունումը թեկուզ և փոքրիկ, բայց առաջընթաց է:
-Դա ինձ թվում է նորից հերթական թյուրիմացությունն է, որովհետև անկախ նրանից, օրենքով ամրագրվեր, թե ոչ, գոյություն ունի միջազգային կոնվենցիա, որին Հայաստանը միացել է և նրա նորմերը գերակա են ՀՀ օրենսդրության նկատմամբ և որով ամրագրվում է սեռերի իրավահավասարությունը: Եվ երկրորդ, սահմանադրական նորմ գոյություն ունի, որն արգելում է խտրականույթունը կախված սեռից: Դա ՀՀ Սահմանադրության 14.1 հոդվածն է, հետև աբար, օրենքով և ս մեկ անգամ դրա շեշտադրումը համարել մեծ արժանիք, ճիշտ չեմ համարում: Ավելի լավ է, չշեշտեր, բայց տար կոնկրետ մեխանիզմներ , քան ևս մեկ անգամ հայտարարեր, որ սեռերը իրավահավասար են, բայց իրականության մեջ դրան հասնելու հավասար հնարավորություններ երկու սեռերին ընձեռնված չլինեին…
Մարիաննա Ղահրամանյան
Դիտումների քանակը` 4758